Pages

Sunday, January 17, 2010

RENUNGAN

Bab berkaitan limpahan harta dan kewangan… kebanyakan isteri tak kisah sangat, memadailah cukup makan, pakai dan tempat tinggal yang selesa. Memang ada kes isteri yang inginkan kemewahan dan selalunya isteri begini menyayangi suami kerana wangnya. Seperti yang pernah saya timbulkan di dalam satu isu dahulu… kerana apakah kita memilih pasangan kita sebagai teman hidup? Jika kerana cinta dan sayang… kemewahan tolak ke tepi, yang penting adalah isteri inginkan belaian kasih dan sayang daripada suami.

Belaian kasih dan sayang ini bukan sekadar untuk ‘bersama’ tetapi setiap masa. Bukan bererti sepanjang masa suami perlu membelai isteri seperti membelai seorang bayi… perlu diusap, dipeluk, dicium… belaian yang isteri inginkan adalah lebih kepada memberi perhatian dan prihatin dengan dirinya. Jika isteri bersedih, dia inginkan suami bertanya… apa yang disedihkan? Jika isteri resah gelisah… dia mengharapkan suami menyoal… apa yang tak kena? Biar ada tikanya suami tak dapat menyelesaikan permasalahan yang menjerat jiwa tetapi apabila suami bersuara menanyakan tentang gejolak rasa yang dialami isteri… sungguh… segala resah gelisah akan hilang dan isteri akan lebih berani dan tabah menghadapi segalanya.

Masalahnya, kebanyakan suami… bila isteri tiba-tiba muram, dia akan buat tak tau jer… alaaa, biasa ler tu, sekali dalam sebulan, orang perempuan kan… isu sekali dalam sebulan ini akan tetap digunakan oleh suami walaupun dia perasan dan tau, bukan itu sebabnya. Kenapa? Sebab ambil jalan mudah… aku pun ada banyak benda nak fikirkan… inilah yang tak kena. Kalau dulu semasa bercinta, awek tak angkat telefon jer dah mula gelisah, sanggup menyerbu ke rumah sewa teman wanita walau jauh beribu batu semata-mata nak pujuk dan ambil tau, apa yang tak kena? Sekarang ni, perlu lah bertindak lebih agresif lagi… kalau nampak isteri gembira, tanyakan apakah yang diraikannya? Jika nampak isteri berduka, tanyakan pula apa yang meruntun jiwanya? Jika isteri merajuk pula, cepat-cepat ler pujuk… jangan biarkan rajuknya dipujuk sendiri… lama-lama nanti, tak mustahil kau akan gigit jari.

Jika selalunya pengantin perempuan diingatkan… jangan bersedih jika suami gembira, jangan tersengih jika suami merana… saya amat mengharapkan agar selepas ini, pengantin lelaki juga diingatkan dengan perkara yang sama… jangan berduka jika isteri ceria dan jangan ketawa jika isteri menitiskan air mata. Inilah konsep sebenar hidup berumahtangga, satu perkongsian antara suami isteri, perkongsian harta benda malah perkongsian rasa suka dan duka. Bukan sahaja isteri perlu peka dan perlu menuruti segala kehendak suami. Suami juga perlu prihatin dengan segala keinginan isteri. Jalan terbaik, amalkan sikap berterus terang, sentiasa berbincang dan saling memperbaiki kelemahan, insyaAllah… mahligai cinta anda akan terus bergemerlapan.

****Siaran Ogos 2005
Hasil Karya Suzana Ghazali pada 11:35 AM

0 comments:

Post a Comment